F1 Career Challenge TESZT - balintka

Nagy várakozással tekintettem a játékra, tudva, hogy a Dobozon kevés a Forma-1-es autóverseny, a tesztelt programról tudtam, hogy nem mai darab, de azt is, hogy ennek ellenére a legújabb Xbox-os F1-es alkotás. Emiatt is bíztam benne, hogy jó alkotást kapunk mi, játékosok. A címből nem derül ki egyértelműen, de a játék négy teljes évadot ölel fel, nevezetesen a 1999-2002 események játszhatók le vele, ami igen nagy pozitívum.

A főmenü egyszerű, de a célnak megfelel. Lehetőségünk van bajnokságot indítani, de a Quick Race menüpontot használva, néhány adatot megadva máris belekerülhetünk az akció közepébe. Ami mellbevágott elsőnek az a grafika volt. Lejjebb kiderül, miért. A második, újabb nehézség az irányítás nehézségéből adódott. A gombkiosztás jó, az autó viselkedése, kormányozhatósága már más tészta. Azoknak, akit keveset játszottak konzollal, vagy Xbox-szal, szinte nem is fog elsőre menni, ennek folytán már hallottam olyan esetről, hogy valaki az irányítás miatt széttörte a játék DVD-jét.

Nagy előnye a programnak, hogy licenszelt, azaz a hivatalos pálya- és pilóta neveket használva játszhatunk, elkerülve a sokakat zavaró alteregó neveket. A pályákon a reklámfeliratok is megvannak, eredeti formájukban.

Feljebb írtam, hogy az első pofon a grafika volt. Ez való igaz: az autók, a mozgás elmosódott, a színek fakók, élettelenek. Főleg a rajt előtt látni a legjobban az elmosódottságot, ez kiábrándító. A pályák, a fák, még úgy, ahogy elmennek, az épületek csúnyák. Az autók viszont szépre sikerültek. Az ég, bár nem statikus, teljesen valóságtól elrugaszkodott a liláskék színével. Ennek ellenére még elfogadható. A pályáról letérve tornádószerű porfelhőt keverünk fel, ami cseppet sem látszik át, úgy ahogy pedig a valóságban van. Ellenpélda, ahogy megtörik az autók szárnyain a levegő, valamint az is jól néz, ha koszt szedünk fel, az lassan kopik le a gumiról. A grafika mindent egybevetve, legfőképp az elmosódás miatt, nem sokkal jobb a közepesnél, szerintem ezzel még egy Dreamcast is elboldogulna. Hiába 2002-es a játék, már akkor is túlhaladták ezt a színvonalat, elég csak a Halo-ra, vagy a Midtown Madness 3-ra gondolni, a Rallisport Challenge-ről nem is beszélve. Sem X-en, sem más jelen generációs konzolos nem állja meg a helyét ez a minőség. Igaz, a verseny hevében megszokjuk ezt a színvonalat, lehet rá mondani, hogy hangulati szerepet tölt be, de a tény mellett akkor sem lehet szó nélkül elmenni.

Ha nem szép, attól még jó, ugye? - gondolja a naiv játékos. Nem, ennek sem mondható. Az AI miatt. A mesterséges intelligencia, ha ezt nevezhetjük egyáltalán annak, buta, nehézségi szinttől függetlenül. A gépnek eszébe sem jut harcolni a pozíciójáért, emberhez mérten lassú is, lekörözéseknél meg bugyuta módon viselkedik. Sosem kell szélárnyékba húzódva előzéshez kezdenünk, ezt lazán, menetből is megtehetjük, olykor 20 km/h sebességfölénnyel is. Előzéskor, ha az előttünk haladó szélárnyékába érünk, lelassít (!), imbolyogni kezd, majd előbb-utóbb kipördül, de ha hozzá közel végezzük el az előzést, menetből, ugyanez a végeredmény. Lekörözésnél már jó előre lehúzódik, de mire mellé érsz, visszateszi magát az ideális ívre, aminek újabb karambol, pörgés a vége. Ez a pörgés már-már komikumba illő. Bárhonnan, bármilyen sebességgel, akármilyen szögben ütközve mindig ringlispílszerű pörgéssel ér véget a dolog. A palánkkal való ütközésünk következménye is ugyanez. A végén már mi is nevetünk ezen a hatalmas hibán. Ha valamelyik gépi autó megpördül menetiránynak háttal, sokszor nem tud visszafordulni, megteszünk egy kört, és még mindig ott van, körhátrányt kap. Térképünk sokszor nem jelzi a menetiránynak háttal álló, vagy kipördült autókat, a kicsúszáskor felkavart porfelhő átláthatatlan, vakon vezetünk benne. És még lehetne sorolni a hibákat, de inkább nem teszem, azt hiszem ennyi elég is volt ízelítőnek.

A kocsik hangja rendben van, de érdekes, ha teljesen sima, egyenes aszfalton megyünk végsebességhez közel, akkor miért ingadozik, esik le a fordulatszám padlógáznál? A boxból minket segítő csapatfőnök is tárgyilagos, körülbelül ötféle mondatot tud mondani, messze van a valóságtól, hangja monoton, unalmas, gépszerű. A hangok sem jobbak az átlagosnál, a menük alatt hallható zene miatt sem fogunk bakot ugrani.

Multiplayer tekintetében jó a helyzet: system link és osztott képernyőn is játszhatunk, ezt a részt tekintve rendben van a program. Mint ebből kiderül, egy gépen ketten játszhatunk maximum, a Split Screen üzemmód jól használható, élvezetes, ha a játék hibáin túltesszük magunkat.

A tesztből gondolom mindenki számára körvonalazódott a végső konklúzió: egy alapvetően jó ötletű, jó szavatossággal (a négy évad ugyebár) megáldott játékot, elcsúfít a rengeteg apró hiba, amelyek főként három kategóriára oszlik: grafika, irányítás, mesterséges intelligencia. Az értékelőben figyelembe vettem, hogy a játék egyedi a Dobozon a Forma-1 kategóriában, de ez így sem jobb sokkal a közepesnél. A Forma-1-et nagyon kedvelőknek azonban még hibáival együtt is megszerethetik a játékot.